Amicus school

Education is the key to success!

Nu är våran, Emelie, Johanna och Sonnys, tid på Amicus School över. Vi har gjort våra två veckor som vi skulle spendera där. Barnen är lediga idag (torsdag) och fredag, så därför fick även vi en långhelg.
Det har varit en mysig tid, trots att ljudnivån ofta kunde vara ganska hög. Barnen där är helgoa, och bjuder verkligen på sig själva.
Amicus School drivs av en kvinna som heter Joyce. Skolan är tidagare hennes hus, sedan valde hon att bygga om det till en skola och själv bygga upp ett nytt hus till sig själv just bredvid matsalen. Joyes har börjat forska om pedagogik och håller på att skriva en bok om det, hon vill lyfta fram att man ska lära sig genom leken, något som vi i Sverige känner till. Dock vill lärarna vara lärare så därför har hon svårt att få igenom sin vilja.
Det är en kristen skola, där man sätter igång med undervisning medan barnen är små. I Afrika resonerar man så, att utan utbildning tar man sig ingenstans. Och därför drar man igång med utbildningen innan barnen ens fyllt 2 år.
På Amicus går ett 50-tal barn i åldern 2-6 år. De är uppdelade i 4 klasser och i varje klass finns oftast 2 lärare. I den yngsta klassen går det bara 3 barn som är under 3 år gamla.

I nästa klass där Emelie jobbat under dessa veckor är barnen 3-4 år gamla och de är ungefär 22 barn i klassen. Läraren i denna klass heter Terrie och är en mycket trevlig kvinna. Dock kan hon vara rätt känslokall mot barnen och kör sitt eget race. Hon hade även en lärarkandiat med sig i klassen som hetter Brittany, hon var otroligt engagerad i barnen och visade en enorm kärlek mot dem. Barnen i denna klass är extremt duktiga på att leva om, men samtidigt märker man att dom har roligt under tiden! Barnen fick sjunga otroligt mycket, och många av de långa lektionerna gick ut på att sitta och sjunga en massa sånger med barnen. Både kristna sånger och inte.


Några av barnen i Emelies klass.

I Johannas klass fanns det 17 barn som var 4-5 år gamla. Deras lärare var teacher Elisabeth. Hon visade ödmjukhet för barnen och var snäll med dom men kunde mellan åt vara sträng. Det fanns även två andra vuxna, en som jobbade som assistent till en rörelsehindrad pojke och en lärarkandidat. Ifall barnen misskötte sig blev det hotade att gå till Emelies eller sonnys klass! Barnen i Johannas grupp var väldigt framåt och ville gärna hålla hand och sitta i knät osv. Men det var inte alltid tillåtet att ha dom iknät eftersom de inte var bebisar! De hade lektioner i matte och stavning och ibland fick de rita! Vissa av barnen var väldigt duktigt i ämnena medan andra inte hade någon alls förståelse för vad de gjorde. Johana fick rätta deras matte men jag fick inte hjälpa dom att förstå.

I Sonnys klass var det 9 barn i åldrarna 5-6 år. Läraren i den klassen hette teacher Mary och hennes assistent hette Olga! Även här saknade många barn förståelse. De hade lektioner som matematik, Engelska, Swahili samt mycket sång. Barnen framför allt pojkarna var väldigt busiga och framåt! Barnen var alltid glada!

Alla klasser saknar stuktur och djupinlärning. Vid vissa tillfällen kunde barnen få sitta och vänta i 20 minuter innan de fick sin skolbok medan de andra barnen hade fått börja! De kunda ha väldigt långa lektioner så när det blev rast var det full fart i alla små ben. I och med att de suttit stilla i cirka en och en halv timme var det inte konstigt att lekarna på rasterna gick vilt till.

Alla klasser hade en del gemensamma aktiviteter tillsammans. En gång i veckan hade de musik, då kom en musiklärare som spela piano och sjöng med alla barnen det var väldigt trevligt och roligt. Storsjung innebar att alla klasser samlades i ett klassrum och sjöng sånger och hade trevligt tillsammans. barnen bad även tillsammans och man sjöng sånger till gud. Vid slutet av denna aktivitet skulle varje lärare utse vilken pojke respektive flicka ur varje klass som var duktigast under veckan. De utvalda barnen fick stå upp och ta emot applåder från resterande. Även badning var en gemensam aktivitet. Varje fredag kom alla barn hit till Svenska skolan för att bada i en timme, de plaskade runt och hade roligt, dock blev det lite trångt med 30-40 barn i en liten barnpool, men det gick bra ändå =D


Badning med barnen

Lärarna på skolan var väldigt trevliga mot oss och uppskattade att vi var där. Dock var det lite dålig kommunikation mellan rektor och lärare så det hann bli en del missförstånf under tiden vi var där!

Vi är väldigt glada över att vi fått vara på Amicus school och fått ta del av deras arbetsätt! Vi har trivts väldigt bra framför allt med barnen. Det har varit otroligt nyttigt att vara på denna afrikanska skola. Man tror inte att undervisning ska skilja sig så mycket, men det gör den verkligen. Det är bra för oss som går Barn- och Fritid att se hur man jobbar i olika länder. Något som vi alltid kommer att bära med oss.

Tack för oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0